1971 startade Göteborg Minigolfklubb vid Burmabacken i Kortedala. Vi presenterar här några av ledarna i klubben som har haft en mycket stor del i klubbens alla framgångar, och lagt ner många timmar på klubbens elitspelares utveckling.

Givetvis finns det även många elitspelare som bidragit med mycket arbete men här vill vi nämna de som ofta inte nämns med den respekt som de förtjänar för det jobb de gjort för klubben.

Hedersmedlemmarna i klubben är:

• Lars-Olof Norrgård
  • Tage Olsson
  • Jan Eriksson
  • Inger Lundell
  • Enar Albinsson
  • Martin Lundell
  • Peter Williamsson
  • Birgitta Karlsson
  • Else Larsen
  • Dan Nielsen.

Anders Edin, Göran ”Spisen” Karlsson, Wigo Svensson, Olof Eriksson, Per Wendin, Else Larsen, Björn ”Böva” Lihnell, Gill Holmgren, Tore Lindqvist, Hans-Werner Küchler, Lars-Erik ”Wenzy” Svensson, Monika Johansen, Karl-Eric Hedlund, Hans-Olof Svensson.

Du som inte har nämns här och har gjort mycket för klubben, kan vi bara nu be dig om ursäkt för att du blivit glömd, men klubben vill ändå passa på att tacka för även ditt arbete.

Klubbens ungdomsledare har lagt ner 380 dagar på enbart klubbens bangolfskola de senaste 27 åren, detta ihop med övriga ungdomsträningar har producerat många bra bangolfare i klubben.

Göteborgs minigolfklubb bildades muntligen redan 1970, av spelare som nästan dagligen besökte banan vid Burmabacken i Kortedala som då ägdes av Jan Sjöberg.

Göteborg BGK, en av Sveriges bästa bangolfklubbar under åren 1977-1996 där klubbens spelare radade upp VM/EM, NM, SM medaljer både individuellt och i lag.

Klubben har haft minst en spelare med i landslaget under dessa 20 år i rad 1977-1996. Martin Lundell har spelat med i landslaget 17 år i rad, och toppat EB ranking i Sverige flera gånger.

Parantes i klubbens historik är att Peter Williamsson som individuellt vunnit EM Silver, NM Guld, SM Guld på filt och eternit, vann sitt första klubbmästerskap på sina 36 år i klubben vid inomhus-KM i Alelyckan 2008.

Detta berodde på att klubben hade så många landslagsspelare, så det gällde att vara på topp för att vinna KM.

Under klubbens 36 år finns det 2 Megastjärnor och det är Birgitta Karlsson och Peter Williamsson.

Längst på Styrelsepost 1971-2009 som:

• Ordförande Dan Nielsen 17 år (i styrelsen totalt 18 år)
  • Kassör Tage Olsson 15 år (i styrelsen totalt 16 år)
  • Sekreterare Inger Lundell 20 år (i styrelsen totalt 20 år)
  • Ledamot Peter Williamsson 14 år (2 år som Kassör)
  • Ledamot Per Wendin 9 år (4 år Ordf, 3 som Kassör)
  • Ledamot Jan Eriksson 8 år (4 år som Ordförande)
  • Ledamot Anders Edin 8 år (2 år Ordf, 6 år Sekreterare)
  • Ledamot Monika Johansen 8 år (6 år som kassör)
  • Ledamot Enar Albinsson 8 år (1 år som ordförande)
  • Ledamot Lars Albinsson 8 år.